woman in white vest and black bikini with hand on chest

1. Hyväksy tunteesi

On ihan turha yrittää löytää positiivisuutta silloin, kun mielen on vallannut menettämisen- tai kuolemanpelko. Positiivinen ajattelu vahvistaa, mutta positiivisen ajattelun pakottaminen heikentää. Ja siinä on vissi ero. Niin pelottavalta kuin se tuntuukin, niin pyydän sinua kokemaan kaikki ne pelon tuomat tunteet, joita pelkotilasi tarjoaa. Jos tehtävä tuntuu liian pelottavalta, koeta löytää läheinen, ammattiauttaja avuksesi tai varaa aika minulle. Tärkeintä on, että saat purkaa huolesi ja kuolemanpelkosi niin, että koet olosi turvalliseksi. Kun käyt läpi pelkosi, antaa se sinulle tilaa nähdä ratkaisuja ja tehdä sotasuunnitelmia paranemiselle.

Hiljenny siis kuuntelemaan itseäsi. Joka päivä. Alkuun useamman kerran päivässä. Salli itsesi kokea pelko. Tunnustele missä tuo pelko tuntuu kehossasi. Älä yritä häätää sitä pois. Toivon sinun ymmärtävän, ettei tunteissasi ole mitään väärää. Nuo ahdistavat tuntemukset kertovat tällä hetkellä sitä, miten paljon arvostat elämääsi ja sitä, miten haluat pysyä siinä. Pelko kertoo kaikesta siitä, mikä on sinulle tärkeää ja mistä et halua luopua. Arvosta pelkoa ja kaikkia siihen liittyviä tunteita sen sijaan, että yrittäisit häätää ne pois.

yellow Labrador puppy running on field

2. Sinun tehtäväsi ei ole olla kaikkea kaikille

Et ole velkaa kenellekään mitään. Sinun ei tarvitse toimia kenenkään olkapäänä, jos ei siltä tunnu. Voit aivan hyvin luopua kaikista aikaisemmista asioista, joita olet kokenut velvollisuuksiksi. Keskity asioihin, jotka ovat kaikista tärkeimpiä sinulle. Jos sinulla on lapsia, anna heille paljon huomiotasi. Jos sinulla on puoliso, anna hänelle paljon huomiotasi. Jos sinulla on lemmikkejä, anna heille paljon huomioitasi. Kenet tahansa koet läheiseksi, anna hänelle huomiotasi. Kunhan muistat, ettei tehtäväsi ole olla kaikkea kaikille.

Sinun tehtäväsi ei myöskään ole kulkea tätä polkua jonkun toisen toiveiden ja näkemysten mukaan. Nyt on aika kuunnella omaa sisäistä ääntä siitä, millainen polku on juuri sinulle sopiva.

Kuolemanpelko

3. Anna anteeksi

Anna anteeksi itsellesi, että koet tämän sairastumisen. Sinä et ole syyllinen omaan sairastumiseesi. Kukaan ei ole syyllinen. Se on asia, joka on annettu sinulle koettavaksi. Anna anteeksi itsellesi kaikki, mikä sairastumisesta voi seurata.

Kun tunnet tarvetta puolustautua vihalla jotain kohtaan, olet samaistunut mielen luomaan harhakuvaan. Tämä saa sinut tuntemaan itsesi heikoksi ja yksin jätetyksi. Sinä et ole yksin. Sinä et ole milloinkaan ollut yksin, vaikka mielesi yrittäisi sitä kaikin tavoin todistaa.

Mieli lähtee yleensä hakemaan syitä tapahtuneelle. Voit pohtia, että jos olisit elänyt elämääsi jollain toisella tavalla, tämä ei ehkä olisi tullut kohdallesi. Mutta rakas ystävä, heitä pois tällainen tuhoisa ajatus, joka ei tuo sinulle mitään hyvää.

Negatiiviset ajatukset eivät johda mihinkään muualle kuin syvemmälle pahaan oloon. Et pysty saamaan rauhaa vihan, saati surun ja kaunan ajatusten keskeltä. Pyydän sinua nyt erottamaan tunteen ja ajatuksen siinä mielessä, että ymmärrät, ettei missään koetussa tunteessa ole mitään väärää. Omat ajatuksemme vaikuttavat todella paljon omaan hyvinvointiin. Kriisitilanteissa ajatuksiaan on vaikea hallita. Siinäkään ei ole mitään väärää mielestäni, että mieleesi pulpahtaa negatiivisia ajatuksia. Oleellista on se, että jäätkö kiinni kaunaisiin, surullisiin tai vihaisiin ajatuksiin, vai voitko päästää niistä anteeksi antamalla irti.

woman throwing maple leaves

4. Päästä irti

Päästä irti kaikesta, mitä et tarvitse tässä hetkessä. Ethän ota itsellesi painolastia mistään, mitä et oikeasti tarvitse. Nyt sinun on aika keskittyä itseesi ja omaan paranemiseesi. Päästä irti tilanteista, asioista ja ihmisistä, jotka vievät voimiasi, koska tarvitset niitä voimiasi nyt itsellesi.

Paras keino on pyyhkiä pöytä tyhjäksi ja lähteä miettimään, mitä oikeasti haluat elämässä. Mitkä asiat lisäävät voimiasi, entä mitkä vähentävät? Voitko luopua kokonaan voimiasi vähentävistä asioista ja ihmisistä, ainakin joksikin aikaa?

woman holding her hair near on trees

5. Löydä ilo

Kun olet kohdannut kuolemanpelkosi sekä kaikki sairastumisesta aiheutuvat pelkotilat, löydät helpommin tilaa ilolle. Muista ilmaista kiitollisuuttasi ja rakkauttasi lähimmillesi. Sairastumisesi ei ole mikään este kokea onnellisuutta. Osa vakavasti sairastuneista on löytänyt syvempiä onnellisuuden tunteita vasta sairastumisen jälkeen. Sairastumisesi ei ole mikään este elää elämänsä parasta aikaa. Sinä valitset, mutta tee valinnat omaan tahtiisi.

Opettele siis tuntemaan itsesi. Sinä pystyt.

Tunnen henkilökohtaisesti ihmisiä, jotka sairastamisen keskeltä tai vakavasta sairaudesta parannuttuaan kokevat, että sairastuminen on parasta mitä heille on tapahtunut. Miksi? Koska omien pelkojen ja sairauden läpikäyminen on opettanut heistä ihmisinä jotain kallisarvoista. Vakava sairastuminen usein myös laittaa ihmisen pysähtymään oman elämänsä äärelle ja katsomaan omaa arvomaailmaa, mitkä asiat ovat todella tärkeitä ja millä ei ole oikeastaan mitään merkitystä.

Kirjoitus on muokattu aikaisemmin julkaistusta Onnellisen kirjeestä vakavasti sairastuneen tukemiselle.

Liity Onnellisen sisäpiiriin Facebookissa
Jaa artikkeli:

Similar Posts

2 Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.